Tuesday, February 1, 2011

Fakta Menarik Chai Hui Shi


PANJANG
Menara Eiffel, Paris
Ketinggian : 300 meters (984 ft)
Menara Eiffel (bahasa Perancis: La tour Eiffel) adalah bangunan yang paling menonjol di kota Paris dan dikenal di dunia sebagai simbol negara Perancis. Namanya diambil dari nama perancangnya, Alexandre Gustave Eiffel dan sejak dibangun pada 1889 sampai 1930 adalah bangunan tertinggi di dunia. Sebagai tempat wisata dan ikon Paris serta Perancis, menara ini dikunjungi oleh sekitar 5,5 juta turis.
Menara ini memiliki ketinggian 300 meter dan di atasnya terdapat antena televisi setinggi 24 m. Angin dapat menyebabkan menara ini bergoyang sebanyak 6-7 cm dan panas dapat menyebabkan puncak menara menjauh hingga 18 cm dari matahari [1]. Menara Eiffel memegang rekor bangunan tertinggi selama 40 tahun.




 BERAT

             
Gajah Afrika, Beratnya 5000 KG
Gajah Afrika merupakan haiwan daratan terbesar di dunia. Sepanjang 55 juta tahun terdapat 500 spesies gajah yang dikenalpasti dan hanya dua spesies yang masih kekal iaitu Gajah Asia dan Gajah Afrika. Spesies Gajah Asia dan Gajah Afrika mula berpecah kira-kira dua juta tahun dahulu. Dari jurai keturunan spesies Gajah Asia terhasillah gajah mammoth yang bagaimanapun kini telah pupus.Terdapat dua subspesies gajah Afrika iaitu Gajah Savana Afrika dan Gajah Hutan Afrika. Berdasarkan klasifikasi dua spesies baru, africana Loxodonta merujuk secara khusus dengan gajah savana,terbesar dari semua gajah. Ia adalah haiwan darat terbesar, dengan jantan berdiri 3,2 meter (10 kaki) hingga 4 meter (13 kaki) pada bahu dan berat 3.500 kilogram (£ 7700) sehingga 12.000 kg (26,000 lb). Betina lebih kecil, berdiri sekitar 3 meter (9,8 kaki) di bahu. Gajah savana dapat ditemui di padang rumput terbuka,semak samun, dan berdekatan dengan tasik atau lopak. Gajah savana ditemui lebih banyak dari zon savana selatan dan Sahara.
Masa
 
Piramid Agung Kufu

Siap dibina selama 20 tahun
Piramid Agung Kufu merupakan piramid yang terbesar dan paling terkenal serta tertua antara tiga piramid (Piramid Kufu, Piramid Khafre dan Piramid Menkaure) di Bandar Kematian Giza, Mesir.
Piramid Agung Kufu merupakan satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia yang tertua dan yang terakhir masih tinggal. Piramid ini dipercayai dibina sebagai makam untuk Firaun Kufu (nama Greek: Cheops; tempoh pemerintahan: 2606-2583 SM) daripada Wangsa Mesir Keempat. Arkiteknya ialah Hemon, saudara Kufu. Piramid ini siap dibina pada sekitar tahun 2580 SM, setelah menelan masa 20 tahun.
Sewaktu pembinaannya, ketinggian Piramid Agung Kufu 146.5 meter (481 kaki), akan tetapi disebabkan hakisan dan kecurian batu yang teratas, ketinggian kini ialah 139 meter (455 kaki). Setiap sisi pada kaki piramid berukur 231 meter (758 kaki) dan meliputi kawasan 5.3 hektar (13 ekar).
Pada tahun 1301, satu gempa bumi yang besar telah melonggarkan kebanyakan batu selongsong yang kemudian diangkut ke Kairo oleh An-Nasir Nasir-ad-Din al-Hasan Sultan Bahri untuk pembinaan masjid-masjid dan kubu-kubu. Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak batu selongsong di sekitar kaki piramid.Piramid Agung Kufu mengandungi 2 juta batu blok yang setiap satunya seberat 1 tan. Seluruh Piramid diliputi dengan batu kapur yang dilicinkan sehingga kilauannya dapat diperhatikan di tempat yang berbatu-batu jauh.



2 comments:

  1. emm..inilah fakta menarik yang dapat saya cari~kawan- kawan boleh "melawat" dan memberi komen^^ terima kasih ya~xixi =)

    ReplyDelete
  2. sesuatu fakta yang menarik ...dan memenuhi kehendak!

    ReplyDelete