Thursday, February 3, 2011

Fakta Menarik Cindy Leong


PANJANG

Tembok Besar China
Tembok Besar atau Great Wall China digelar sebagai salah satu antara "7 keajaiban dunia". Tembok Besar China merupakan projek pertahanan ketenteraan zaman purba yang masa pembinaannya paling panjang dan projeknya paling besar di dunia. Tembok Besar China sepanjang lebih 7 ribu kilometer. Sebagai projek pertahanan ketenteraan, Tembok Besar dibina menurut tinggi rendah lereng gunung dan melintasi padang pasir, padang rumput dan tanah paya. Tukang bina zaman purba China telah membina struktur yang berbeza-beza berdasarkan keadaan muka bumi yang berbeza dan telah memperlihatkan kepakaran dan kecerdikan mereka. Tembok Besar China yang termasyhur itu mengandungi semangat dan perasaan bangsa China dan kini telah menjadi lambang bangsa China. Pada tahun 1987, Tembok Besar China telah disenaraikan sebagai Warisan Dunia.
 

BERAT

Koala
Saiz: 70 - 90cm (27-36 inci)
Berat: 4 - 9kg
Koala adalah bulu tebal lembut dan menyenangkan untuk disentuh. Telinga mempunyai rambut-rambut putih panjang di ujung.

Koala boleh hidup selama 17 tahun, namun harapan hidup laki-laki kurang dari 10 tahun (kerana kecederaan selama perkelahian, anjing dan kereta). Wanita umumnya hidup lebih lama. Koala tinggal di habitat yang tidak terganggu akan mempunyai harapan hidup yang lebih besar daripada mereka yang tinggal di pinggiran bandar.

Koala lebih memilih untuk bergerak hanya selepas menghabiskan matahari terbenam daytimes tertidur di garpu pohon. Koala menghabiskan 75% waktu untuk tidur.

  
MASA


Pada 16 September, Suresh Joachim telah mencipta rekod dunia dengan berterusan 69 jam 48 minit menonton televisyen, melanggar 50 jam dan 7 minit dari asli Guinness Book of World Records.
 16 September menurut Associated Press melaporkan bahawa lokasi yang dipilih Joachim menonton televisyen di lobi rehat WABC TV, kegiatan ini disebut oleh stesen televisyen "Guinness World Record ".
Joachim duduk di sofa kulit coklat,  selain program (ABC) televisyen ABC, yang tidak lain untuk melihat. Sesuai dengan keperluan yang berkaitan dengan Guinness Book of World Records, para peserta dapat berehat selama 5 minit pada jam, setiap 8 jam untuk berehat selama 15 minit. Selain itu, ia harus terus-menerus melihat paparan TV. "Ketika saya melihat TV begitu lama, aku merasa sedikit lelah." Joachim istirahat sejenak di mana panggilan tersebut.  Saat ini, Joachim tinggal di Toronto, Kanada, ia mempunyai 16 rekod dunia Guinness, termasuk rekod keseimbangan kaki tunggal sikap terpanjang (76 jam, 40 minit) dan bowling untuk 100 jam rakaman berterusan.

No comments:

Post a Comment