Friday, February 4, 2011

Fakta Menarik Roslin

FAKTA MENARIK PANJANG

Ini Dia Wanita Pemilik Rambut Terpanjang di Dunia - 

memiliki rambut panjang merupakan idaman hampir semua wanita di dunia. Guinness Book mencatat wanita ini sebagai orang dengan rambut terpanjang di dunia. Dia berasal dari China. Namanya Xie Qiuping, berasal dari provinsi Guangxi.




Pada 8 Mei 2004, Guinness Book mencatat wanita ini sebagai wanita dengan rambut terpanjang di dunia. Rambutnya diukur mencapai 5,627 meter atau setara dengan 18 kaki 5.54 inci.

Xie Qiuping mulai memanjangkan rambutnya sejak tahun 1973 ketika masih berumur 13 tahun. Saat ini dia berusia sekitar 47 tahun. Nah kira tahun 2007 ini atau 3 tahun sejak diukur oleh Guinness Book, rambut Xie Qiuping sudah mencapai berapa meter ya? (kagakribet)

FAKTA MENARIK JISIM


BERAPAKAH JISIM BUMI??
Berat bumi kadang-kadang 10 juta kali sekitar 6 triliun ton.Walaupun di bilang 10 juta kali sekitar 6 triliun ton. Sebenarnya tidak dbisa dipastikan juga berapa berat sebenarnya.Walaupun dikatakan bumi 1/8 dari berat bulan, tapi tidak bisa dipastikan kebenarannya. itu hanya perkiraan berat besar. Pada sistem tata surya selain bumi ada 8 planet lain.Yang paling besar dalah jupiter,besarnya sekitar 2 kali lipat bumi.BEratnya kira-kira 318 jutaton. Bagian dalam bumi yaitu di inti ada yang disebut sel, yang mengambil mantel di sekelilingnya (lapisan batu dan karang beratyang ada sekitar 600 derajat celcius), di permukaan bumi terdapat kulit keras. Ketebalan kulit keras itu rata-rata sekitar 35 km.

info: Menurut rotasi,karena jalan dekat ekuator ditarik keluar, arah bumi dekat radius ekuator lebih besar dari arah polar.

Sumber: Buku sains.



FAKTA MENARIK MASA


1.Buggati Veyron RM5,612,210 Menduduki tempat pertama dicarta,keunggulan syarikat Buggati tidak dapat disangkal lagi dalam pembikinan kereta..Mendapat nama kereta yang paling pantas,kereta ini mampu memecut dari 0km/h-96.56km/h dalam masa 2.6 saat sahaja..Walaubagaimanapun,dengan kelajuan maksima 407km/h,kereta ini hanya layak mendapat tempat ke dua berbanding SSC Ultimate Aero yang mampu mencapai  413.60km/h..Tetapi,kereta SSC Ultimate Aero gagal mendapat tempat pertama dalam carta kerana kereta ini hanyalah separuh dari harga pembikinan kereta Buggati Veyron..Terdapat beberapa pekara yang menarik tentang kereta ini,namun yang paling menjadi sebutan ialah,'spoilernya' akan keluar dan menghadang angin supaya dapat memperlahankan kenderaan ketika ingin berhenti atau selepas memecut.



No comments:

Post a Comment