Monday, February 7, 2011

Fakta Menarik Roshini

Panjang

Tembok Besar atau Great Wall China digelar sebagai salah satu antara “7 keajaiban dunia”. Tembok Besar China mula dibina pada abad ke-9 sebelum Masihi. Tembok Besar China merupakan projek pertahanan ketenteraan zaman purba yang masa pembinaannya paling panjang dan projeknya paling besar di dunia. Tembok Besar China sepanjang lebih 7 ribu.









Masa


Gempa bumi di Sumatera Barat (Sumbar),gempa tersebut menimbulkan banyak kerosakan struktural dan menurut lansiran berita di television bahawa getaran gempa di padang tersebut terasa di Mentawai,Jambi,Singapura hingga Malaysia,lihat cuplikannya:
Gempa berkekuatan 7,6 skala Richter mengguncang wilayah Sumatera Barat. Gempa bumi tersebut merosakkan sejumlah rumah dan pusat perbelanjaan.
Informasi dari Badan Klimatologi, Meteorologi dan Geofisika, gempa 7,6 SR itu terjadi pada pukul 17.16.09 WIB, Rabu, 30 September 2009.






Jisim


Sebuah limousin di Amerika Syarikat (AS), Midnight Rider, mencatat nama dalam Guinness Book of Records sebagai yang paling tinggi jisim dan beratnya di  dunia

Limousin itu boleh membawa 40 orang dan turut mempunyai ruang untuk aktiviti tarian tiang dan seberat 22.7 tan selain 22 buah tayar.

Ia sepanjang 21.3 meter, dilengkapi tiga ruang rehat, sebuah bar dan lima set televisyen, sistem bunyi dan penerima kabel satelit.

Kenderaan ini merupakan limousin paling mewah dan unik di dunia dengan ruang keseluruhan seluas 42.7 meter persegi.


         

No comments:

Post a Comment